Yasin Koç'un Kişisel Günlüğüdür..

 
Servis Güncellemelerinin Perde Arkaları

Gönderen: yasin 13.12.2013 23:03:29

Yazının Kategorisi: Bilişim Dünyası Bu yazı 1631 kez okundu.

Yazının Türü: Blog Bu yazıya 0 yorum yapıldı.

Uzun zamandır yazmıyorum, bu aralar çok dikkatime takıldığı için paylaşmak istedim..
Son günlerde malum sosyal ağlarda, servislerde güncelleme atakları mevcut. Özellikle Snapchat'i satın alma ataklarının başarısızlığı sonrasında Snapchat'in etkileyici performansının önüne geçmek isteyenler bazı özel mesaj ataklarına gittiler. Instagram'a "direkt" getirilmesi filan derken az önce Twitter resmi hesabından direkt mesajlarda fotoğraf paylaşımını duyurdu.

Snapchat, bu büyük abilerini öyle korkuttu ki :) Halbuki hiç de geleceği olan bir uygulama değil bana göre. Bilmeyenler için amaç, 5-10sn gibi süresini siz belirleyebildiğiniz içerikleri karşı tarafa gönderip, süre sonunda silinmesi. Yani ajanlık gibi :) Bunu da en çok gençler birbirlerine çıplak foto gibi şeyler göndererek yerine getiriyolardır herhalde :) Bir fotoğraf gönderiyorsunuz, karşı taraf 5 sn boyunca görüntüleyebilsin diyorsunuz, karşı taraf görüntülemeye başlayınca size notifikasyon düşüyor, 5sn sonra ise foto uçuyor. Sözde siliniyor yani. (Sözde dedim dikkat, onu aşmayı da buldular. Çünkü elektronik dünyada hiçbir zaman hiçbir veri silinmez!.) Ama bu uygulamada ben bir gelecek göremiyorum, neyse..

Yazıyı yazmamın amacına geleyim. Aslında bu büyük servisler, bu gibi atakları ilk baştan da yapabilecek kapasitelerdeydiler. Yani twitterda bi foto paylaşılabiliyorken, direkt mesajda paylaşım yapılamazmıydı? Bu kimsenin aklına gelmicek bişey değil. Bunları yapmamalarının sebebi gayet açık. Klasik kapitalist yaklaşım.
Her zaman için amaç; donanım kısmında stok, yazılım kısmında ise alışkanlık eritmektir. Örneğin bilgisayarlarınızda şuan kullandığınız işlemciler, bundan 10 yıl önce istihbarat servisleri gibi yerlerde zaten mevcuttu, son kullanıcıya gelmiyordu. Şimdi istihbarat servisleri vb yerlerde kullanılan teknolojik aletler ise muhtemelen bize yine 10-15 yıl sonra gelecektir. Misal nanobotların yaklaşık 10 yıldır kullanıldığı bir gerçek.. Neyse.
Yazılım kısmında da bu sürekli yapılan yenilikler aslında ilk başlarda yapılabilecek şeyler tabii ki. Ama yapılmıyor çünkü önce insanların alıştıklarından sıkılmaları gerekiyor, mantık bu. Düzenli olarak kullanıcıların sitede kalma süreleri, yeniden ziyaret etme süreleri, hesap dondurmaları, attıkları twitler gibi veriler sağlam analizcilerle analiz ediliyor. Performans düşüşleri belirlenen kritik noktaya geldiğinde müdahale gerçekleştiriliyor tabii ki.

Snapchatten sonra özel mesaj konusunda bir müdahale gerekliydi ve sosyal ağlar bu müdahaleyi gerçekleştirdi. Ne kadar tutar veya tutmaz bilemem ama Facebook'un Snapchat'i satın alma atağının arkasında ne olduğu bariz belli. Uygulamayı bitirip ekibi kendi bünyesine almak.. Zamanında Friendfeed'e yaptığının aynısı.. Özellikle Facebook'a dikkat etmek gerek. Şahsen Facebook'a Service Killer diyorum :)

Sonuç olarak, net dünyasında hiçbir zaman kimsenin güvencesi yok, bugün var olan bir servis yarın var olamayabilir. Açıkçası Facebook'un zamanını da çoktan doldurduğunu düşünüyorum. Bir şirketin arkasını kesinlikle ve kesinlikle donanıma dayaması gerek. Örn: Google. Bunu yapmayanlar silinip gitmeye mahkumdur.. Hani bizim güzel ülkemizde hayalperest gençlerimiz köşeyi dönme planları yapıyorlar ya böyle uygulama geliştirmeye çalışarak; anlasınlar artık, "Zirvede kalmak, çıkmaktan kat be kat zordur. Kalmaya çalışırken bütün prensiplerinizi ezer geçersiniz.". Dikkat etmek gerek..

Saygılarımla,

Bu habere yapılmış bir yorum yoktur. İlk yorum ekleyen siz olun!

 Yorum Ekle 
İsminiz *:
Email *:
Websiteniz :
Yorumunuz :
Güvenlik Kodu :

 

Kullanıcı Girişi

Kullanıcı Adı:
Şifre:

Bağlantılar

Since 2006. Powered By ysn © Rss